Female entrepreneurship and evolution in SMEs in the fashion system in Colombia
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Resumen
The fashion industry in Colombia is one of the sectors who are showing an exponential grow in the last times with profits for more than 20.2 billion of colombian pesos, approximately 1.3 million of units sold. Under those perspective, this article will focus on how the female enterprises in the fashion system are developing in recent years with examples from highlights cases where the women have an important role as entrepreneur instead in covid times. For this study, the authors made a selection of three companies from the Colombian fashion system led by women. As a result, it was possible identify that those organizations establish the leader as a collaborator and an important part of a business, as well, justified in his/her works in the way to create and share an innovative value necessary to keep the company into the high standards of competitiveness in local and international market.
Palabras clave
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional
Citas
Aldrich, H. & Baker, T. (1997). Blinded by the cites? Has there been progress in entrepreneurship research? In D.L. Sexton & R.W. Smilor (eds.) Entrepreneurship 2000. Chicago: Upstart Publishing.
Arrak, K, Kaasa, A. & Varblane, U. (2020). Regional cultural context as a determinant of entrepreneurial behaviour: The Case of Germany. The Journal of Entrepreneurship, 29(1), 1–31. DOI: 10.1177/0971355719893501
Asociación Colombiana de las Micro, Pequeñas y Medianas Empresas. 2020. Revisado el 25 de noviembre. https://www.acopi.org.co/
Azqueta, A. (2017). El concepto de emprendedor: origen, evolución e interpretación. Revisado el 25 de noviembre. https://idus.us.es/handle/11441/74177
Baumol, W. (1993). The Entrepreneur in economic theory. The American Economic Review. 58(2), 64-71
Beugelsdijk, S., Van Schaik, T. & Arts, W. (2006). Toward a unified Europe? Explaining regional differences in value patterns by economic development, cultural heritage, and historical shocks. Regional Studies, 40(3), 317–327. doi:10.1080/00343400600631590
Bosma, N. & Schutjens, V. 2011. Understanding regional variation in entrepreneurial activity and entrepreneurial attitude in Europe. The Annals of Regional Science, 47(3), 711-742.
Braudel, F. (1985). Les dynamiques du capitalisme. Paris: Arthaud.
Bridge, S. (2017). Is entrepreneurship the problem in entrepreneurship education? Education +Training, 59 (7/8): 740-750.
Busenitz, L., West, P., Shepherd, D., Nelson, T., Chandler, G. & Zacharakis, A. (2003). Entrepreneurship research in emergence: past trends and future directions. Journal of Management, 29(3): 285–308.
Bygrave, W. & Hofer, Ch. 1991. Theorizing about entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 16(2), 13-22. https://doi.org/10.1177/104225879201600203
Casanova, L. (2015). Las multinacionales latinoamericanas ante la nueva realidad. En P. Fernández y A. Lluch (Eds.), Familias empresarias y grandes empresas familiares en América Latina y España. Una visión de largo plazo (pp. 71-91). Bilbao: Fundación BBVA.
Casson, M. (1991). L’entrepreneur. Paris: Economica.
Chabaud, D. & Ngijol, J. (2004). La reconnaissance des opportunités de marche par l entrepreneur: faut-il changer de perspective? Association Internationale de Management Stratégique.
Colombia Productiva (2020). ¿Qué es el sector de Sistema Moda? Consultado el 15 de noviembre de 2020. https://bit.ly/3nWiZuS
Defensoria de Colombia. 2000. Ley 590. Revisado el 26 de novienbre https://www.defensoria.gov.co/public/Normograma%202013_html/Normas/Ley_590_2000.pdf
Déry, R. & Toulouse, J.-M. (1994). La structuration sociale du champs de l’entrepreneurship: le cas du. Journal of Business Venturing, Cahier de recherche 94-06-02.
Draycott, M. & Rae, D. (2011). Enterprise education in the school and the role of the competency frameworks International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 17(2): 127-145.
Eckhardt, J. & Shane, S. (2003). Opportunities and Entrepreneurship. Journal of Management, 29(3): 333-349.
Escandón, D. M. & Arias, A. (2011). Factores que componen la competitividad de las empresas creadas por mujeres y las relaciones entre ellos. Cuadernos de administración, Bogotá (Colombia), 24 (42); 165-181
Flick, U. (2007). Designing qualitative research. Londres – Thousand Oaks - Nueva Delhi - Singapur: SAGE.
Guba, E. & Lincoln, Y. (1994). Competing paradigms in qualitative research. En N. K. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 105-117). Thousand Oaks - Londres - Nueva Delhi: SAGE.
Harrison, R. & Leitch, C. (2005). Entrepreneurial learning: researching the interface between learning and the entrepreneurial context. Entrepreneurship Theory and Practice, 29(4): 351–371.
Heller, L. (2010). Mujeres emprendedoras en América Latina y el Caribe: realidades, obstáculos y desafíos. Santiago de Chile: Naciones Unidas-CEPAL, División de asuntos de género.
Herrera, C. & Montoya, L. (2013). El emprendedor: una aproximación a su definición y caracterización. Punto de Vista, 4(7): 7-30.
Inexmoda (2020). Observatorio Sistema moda de septiembre. Recovered from http://www.saladeprensainexmoda.com/wp-content/uploads/2020/11/Informe-Observatorio-Sistema-Moda-Septiembre-2020.pdf
Investincolombia. (2020). Lo que todo inversionista debe saber. Consultado el 26 de noviembre. https://investincolombia.com.co/es
Kirzner, I. (1973). Competition and entrepreneurship. Chicago: Chicago University Press.
Lackéus, M. 2017. Does entrepreneurial education trigger more or less neoliberalism in education? Education + Training, 59(6): 635-650.
Lemaire, J. P. (1997). Stratégies d’internationalisation. París: Dunod.
Levie, J & Autio. E. (2008). A theoretical grounding and test of the GEM model. Small Business Economics, 31(3): 235-263.
Minniti, M. (2012). El emprendimiento y el crecimiento económico de las naciones. Fundamentos y Aspectos Territoriales, 23-30.
Murphy, P. (2009). Entrepreneurship theory and the poverty of historicism. Journal of Management History, 15(2): 109-133.
Pfeilstetter, R. (2011). El emprendedor. Una reflexión crítica sobre usos y significados actuales de un concepto, Gazeta de Antropología, 27(1): 1-11.
Pereira, F. (2007). La evolución del espíritu emprendedor como campo de conocimiento: una visión sistémica y humanista. Revista Cuadernos de Administración, 20(34): 13-37.
Peña C., Cárdenas A., Rodríguez M. A. & Sánchez-Lissen, E. (2015). La cultura emprendedora como objetivo educativo: marco general y estado de la cuestión.
L. Núñez Cubero (Coord.). Cultura emprendedora y educación. pp. 19-59. Sevilla, Editorial Universidad de Sevilla.
Porter, M. (2013). Ventaja competitiva. Mexico: Grupo Editorial Patria.
Presidencia de la República de Colombia (2020). Recovered from https://dapre.presidencia.gov.co/normativa/normativa/DECRETO%20417%20DEL%2017%20DE%20MARZO%20DE%202020.pdf
Quivy, R. and Campenhoudt, L. (2005). Manual de investigación en ciencias sociales. Mexico: Limusa.
Rodríguez C. and Jiménez, M. (2005). Emprenderismo, acción gubernamental y academia. Revisión de la literatura. Innovar, 15(26): 73-89.
Ruíz-Olabuénaga, J. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
Shane, S. (2000). Prior knowledge and the discovery of entrepreneurial opportunities. Organization Science, 11(4): 448–469.
Schumpeter, J. (1912). Théorie de l’Evolution Economique. Paris: Dalloz
Schumpeter, J. (1961). Entrepreneurial profit. In The theory of economic development (pp. 128-156). Cambridge: Harvard University Press.
Stephan, U. & Pathak, S. (2016). Beyond cultural values? Cultural leadership ideals and entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 31(5): 505–523.
Perdomo, G. (2012). Análisis del cambio organizacional e institucional. Estudio comparado de dos incubadoras de empresas: “Centro Integral de Servicios Empresariales (CREAME) en Medellín, Colombia (1996- 2010) y Barcelona Activa, en Barcelona, España (1986-2010)”. Recuperado de https://repository.eafit.edu.co/bitstream/handle/10784/1147/TesisGeovannyPerdomo_2012.pdf;jsessionid=FD84ADBBCD26A8DDE49589F62B81DB1D?sequence=1
Stam, E. (2015). Entrepreneurial ecosystems and regional policy: a sympathetic critique. European Planning Studies, 23(9), 1759–1769.
Stevenson, H. (1983). A perspective on entrepreneurship. Cambridge, MA: Harvard Business School.
Timmons, J. (1999). New Venture Creation. Entrepreneurship for the 21st Century. New York: McGraw Hill.
Venkataraman, S. (1997). The distinctive domain of entrepreneurship research: an editor’s perspective. In J. Katz and R. Brockhaus (Eds.). Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence and Growth, 3 (p.119-138). Greenwich: JAI Press.
Verin, H. (2011). Entrepreneurs, enterprise: histoire d'une idée (2ª ed). París: Classiques Garnier.
Wennekers, S. & Thurik, R. (1999). Linking entrepreneurship and economic growth. Small Business Economics, 13(1): 27–56.
Whiteman, W. (1998). Training and educating army officers for the 21st century: Implications for the United States Military Academy. Fort Belvoir, VA: Defense Technical Information Center.
Wiseman, R. & Skilton, P. (1999). Divisions and differences. Journal of Management Inquiry, 8(3): 299–320.